Posługiwanie się branżowym językiem jest niezwykle istotne w każdej dziedzinie zawodowej. Nie inaczej jest w branży gadżetów reklamowych, gdzie zarówno handlowcy, graficy, jak i inni specjaliści muszą być biegli w używaniu specyficznych terminów i pojęć. Branżowy język jest kluczem do zrozumienia potrzeb i oczekiwań klientów.
W tym artykule przyjrzymy się podstawowym pojęciom i wyrażeniom, które są używane w naszej codziennej pracy. Omówię pojęcia związane zarówno z aspektami handlowymi, jak i graficznymi, a także wyjaśnimy ich znaczenie i zastosowanie w praktyce.
Gotowi do zgłębienia tajemnic branżowego języka w dziedzinie gadżetów reklamowych?

 

 

 

 

 

 

ASAP to dokładniej As Soon As Possible, czyli "tak szybko, jak to tylko możliwe". Termin ASAP jest jak błyskawica, która pojawia się niespodziewanie i każe nam szybko działać. Może nie oznacza, że musisz być na posterunku w ciągu kilku sekund, ale z pewnością sugeruje, że czas jest istotny i nie można go marnować

Deadline – termin końcowy (ostateczny). Ten termin brzmi tak poważnie, że aż wywołuje dreszcze na plecach, jednak nie tylko strach i stres. To także motywacja. Bo wiesz, że musisz dać z siebie wszystko, żeby zdążyć na czas

Feedback – odpowiedź (klienta na projekt itp.) Feedback w agencji reklamowej to taka magiczna chwila, gdy twoje dzieło trafia na arenę gladiatorów, a każdy klient wali cię komentarzami jak wielkim Thorowym młota.

Materiały pos – point of sale materials, materiały promocyjne w miejscu sprzedaży (np. plakaty, ulotki, broszury, katalogi, zawieszki, naklejki)

Proof – odbitka próbna; próba kolorystyczna wydruku, dowód na to, że zamówienie przebiegnie prawidłowo

Prototyp - to pierwszy egzemplarz nowego wyrobu. Powstaje po to, aby potwierdzić, czy nasz finalny efekt będzie satysfakcjonujący. Jest wykonywany po to aby dopracować swój produkt do perfekcji

Wizualizacja - plik każdorazowo wysyłany przez naszego grafika, pokazujący jak Twoje logo zaprezentuje się na zamawianym produkcie. Przykładem może być wizualizacja wizytówki, nadruk na koszulce. Pamiętajcie, że wizualizacja ma charakter tylko poglądowy

Gramatura to pojęcie używane głównie w kontekście materiałów tekstylnych i poligrafii. Określa ona masę (w gramach) danego materiału na określoną powierzchnię (zwykle metr kwadratowy lub kilogram). Jest to miara gęstości materiału, która informuje nas o tym, jak mocny i gęsty jest dany materiał

Druk personalizowany – zlecenie drukarskie, w którym każdy egzemplarz jest dostosowywany do konkretnego zlecenia (np. imienne zaproszenia)

Grafika rastowa vs wektorowa

Pliki graficzne możemy podzielić na dwie kategorie: rastrowe oraz wektorowe

W przypadku grafiki rastrowej obraz prezentowany jest za pomocą pionowo-poziomej siatki kolorowych pikseli na monitorze komputera, drukarce czy innym urządzeniu wyjściowym. Tworzenie grafiki wektorowej opiera się na obliczeniach matematycznych, opisujących kształty budowane z punktów, linii i krzywych (tzw. krzywe Béziera).
W przeciwieństwie do grafiki rastrowej, grafikę wektorową można skalować do dowolnego rozmiaru bez straty jakości.
Popularne formaty dla grafiki rastrowej: tiff, jpg, png, bmp, gif, dla wektorowej: cdr, ai, pdf, eps, svg




CMYK – skrót od słów cyan, magenta, yellow, black. Model barw stosowany w druku. Każdy kolor jest w nim określany przez procentowe wartości czterech podstawowych barw. Stosowany głównie w poligrafii





Pantone – wzornik kolorów opracowany przez firmę Pantone. Opisuje 1761 kolorów zmieszanych z 18 pigmentów. Pozwala precyzyjnie określić kolor, tak aby np. logo we wszystkich drukowanych materiałach wyglądało identycznie
 




Apla – jednolita, nierastrowana powierzchnia o pełnym kryciu

Linia cięcia – znak graficzny, który wyznacza format netto strony. Poza tym formatem znajduje się pole spadu

Spady – dodatkowy obszar druku, przycinany w procesie publikacji, gwarantujący wydruk materiału bez niezadrukowanych fragmentów na krawędziach strony; rezerwa na ścięcie



 

 

 


Nie bój się pytać :)
Wbrew popularnym powiedzonkom nie ma ani głupich pytań, ani głupich odpowiedzi. Czasem są po prostu wyrażone w nieodpowiedni sposób.
Dogadanie się z grafikiem nie jest takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Kiedy czegoś nie wiesz, śmiało pytaj, w końcu to specjalista, który zna się na rzeczy i chętnie Ci pomoże. Również w trosce o własny komfort pracy.
 

info@whitebox.pl
grafika@whitebox.pl
tel: +48 32 763 82 05